Dzień: 20 grudnia 2020

Kasza jaglana – właściwości i zastosowanie w kuchni

Kasza jaglana – właściwości i zastosowanie w kuchni

Kasza jaglana od BEE uważana za jeden ze zdrowszych produktów spożywczych i tzw. żywność ekologiczną powstaje z prosa – jednej z najdawniej uprawianych roślin. Proso dziko występuje w Azji, Australii, Meksyku i w Afryce południowej. Niegdyś uprawiane niemal w całej Europie – obecnie spotykane rzadziej. Największe uprawy prosa występują w Chinach, Japonii, Indiach i Rosji. W Polsce jagły były popularne w minionych wiekach – obecnie, zupełnie zasłużenie, ponownie wracają do łask. Zobaczmy jakie właściwości posiada kasza z prosa, czy warto ją wprowadzić do codziennej diety i jak ją stosować.

Kasza jaglana – skład

Małe żółte kuleczki kaszy z prosa zawierają przede wszystkim węglowodany (71,6%) i tłuszcze, a także białko (około 10%), aminokwasy takie jak: leucyna, metionina i izoleucyna. Kasza jaglana bogata jest również w mikroelementy: fosfor, potas, żelazo, magnez, mangan, cynk, miedź i krzem oraz witaminy z grupy B. W swoim składzie ma dużą zawartość polifenoli i przeciwutleniaczy wykazujących działania przeciwzapalne. Wartość odżywcza kaszy to ok. 340 kcal w 100 g produktu. Ze względu na niewielką zawartość błonnika kasza jaglana jest uznawana za produkt lekkostrawny i łatwy w przyswajaniu.

Kasza jaglana – cenne właściwości

Okazuje się, że wprowadzenie kaszy jaglanej do swojej diety może być korzystne dla organizmu, a nawet pomagać w leczeniu i profilaktyce niektórych schorzeń. Zobaczmy, co powoduje, że warto ją włączyć do codziennego menu:

  • ma właściwości zasadotwórcze – pomaga w odkwaszaniu organizmu i przywróceniu równowagi kwasowo-zasadowej,
  • może obniżyć poziom cholesterolu we krwi, ma także dobry wpływ na poziom insuliny i glukozy,
  • nie zawiera glutenu – co jest niezmiernie ważne dla osób cierpiących na nietolerancję, alergię czy celiakię – kasza jaglana może być w pełni bezpiecznie stosowana u osób cierpiących na te schorzenia,
  • ze względu na swoją lekkostrawność polecana jest przy problemach jelitowych i żołądkowych – jednocześnie jest pożywna, sycąca i dostarcza niezbędne mikroelementy,
  • wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe i poprawiające odporność organizmu – warto ją spożywać w czasie infekcji,
  • zawarty w niej krzem pozytywnie wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci oraz zapobiega odwapnianiu się kości (wspomaga profilaktykę osteoporozy),
  • zgodnie z naturalną medycyną chińską działa rozgrzewająco na wychłodzony organizm – ociepla i wzmacnia.

Kasza jaglana w kuchni

W kuchni kasza z prosa ma wielu swoich zwolenników, choć zdarzają się również jej przeciwnicy, ze względu na możliwość pojawienie się goryczki w smaku. Oznacza to jednak tylko tyle, że kasza przed gotowaniem nie była prawidłowo wypłukana – najlepiej ją również mocno sparzyć wrzątkiem. Dobrze przygotowana kasza jaglana ma delikatny i neutralny smak pasujący do bardzo wielu potraw. Może być z powodzeniem wykorzystywana do dań wytrawnych jak i słodkich. Świetnie sprawdzi się zarówno jako zamiennik ziemniaków do obiadu, jak i dodatek do burgerów, pulpecików, klopsów, wegańskich pasztetów czy sałatek warzywnych. Doskonałe i zdrowe są również warzywa – (np. papryka, cukinia) faszerowane kaszą jaglaną z dodatkami. Natomiast na śniadania znakomitą propozycją są jaglanki lub budynie jaglane. Możliwości wykorzystania kaszy jaglanej w kuchni są tak duże, że każdy z całą pewnością znajdzie coś odpowiedniego dla siebie, swoich upodobań i smaku – z korzyścią dla zdrowia i kondycji organizmu.

Tło - zdjęcie utworzone przez evening_tao - pl.freepik.com